2. Денят “Днес”Твърди се, че влизането на евреите в Обещаната земя (където ги въведе Исус Навиев), и което е почивка от робството, се счита от Бога за нищо. Това изобщо не била почивката на Бога и се наложило да се даде друг ден – денят на спасението за новозаветния вярващ. Затова всеки, който вярва в Исус и уповава на Него за прощение на греховете, си е починал от всичките си усилия и е осветил Божията свята събота. Това бил денят “днес”, споменат в Евреи 4-та глава, от което разглежданата теория стига до извода, че спазването на седмичната събота загубва своя смисъл. За новозаветния вярващ остава само новозаветната събота, в която влиза чрез вяра. Така текстът от Евр. 3 и 4 гл. се използва като аргумент срещу седмичното спазване на съботата и за новозаветния вярващ всеки ден след Кръста е събота, което меко казано е неправилно.
Да разгледаме по-подробно въпросния пасаж, говорещ за почивката на Божия народ и денят “днес”. Той се намира в Евр. 3:6 – 4:11. Още от самото начало се засяга въпроса вярващите да устоят докрай. Големият проблем е неверието, което води до отстъпление, затова християните трябва да се увещават един друг, за да не се заблудят. Това увещаване трябва да се прави своевременно, като възможността за всеки е наречена “днес”. Така че тук денят “днес” означава шанса, благоприятната възможност, която вярващите имат, за да откликнат на Божия призив, за да не отстъпят в неверие (затова Той пак определя един ден, "днес", като казва толкова време по-късно чрез Давид, както вече казахме: "Днес, ако чуете Неговия глас, не закоравявайте сърцата си.").
Всичко, с което този текст се занимава, касае неверието, поради което вярващият може да напусне дръзновението и първоначалната си увереност. Денят “днес” представлява едно време на благодат, в което вярващите могат да се утвърдят във вярата си като противостоят на връхлитащото ги неверие. Като пример на неверие, бунт и отстъпление в текста са посочени евреите, изведени от Египет чрез Мойсей, които измрели в пустинята и не успели да стигнат до Обещаната земя (ст. 16-18). Тук Обещаната земя е наречена “почивка”. В края на тези разсъждения авторът на посланието прави извода: “И тъй виждаме, че поради неверието си те не можаха да влязат” (Евр. 3:19).
Извеждането на евреите от Египет и въвеждането им в Обещаната земя е било демонстрация на Божията сила да изведе човека от робството на греха и да го въведе в свободата на връзката с Бога. Затова Обещаната земя е сравнена с почивка, в която евреите щели да влязат, ако имали вяра.
Както за древните израилтяни, така и за настоящите християни проблемът си остава неверието, поради което човек се лишава от възможността да влезе в Божията почивка: Защото на нас бе донесено едно благовестие, както и на тях; но словото, което те чуха, не ги ползва, понеже не се съедини чрез вяра в онези, които го чуха (ст. 2). Само вярващият влиза в нея: Затова ние, повярвалите, влизаме в тази почивка; (ст. 3). Тук вече думата “почивка” започва да придобива значение на опитността на спасението на вярващия – мирът, успокоението и уверението, че е приет от Бога.
Едва към този момент от разсъжденията си, когато говори за опитността на спасението, авторът прави връзка със съботата: Защото някъде си е говорил за самия ден така: "И почина си Бог на седмия ден от всичките Си дела"; (ст. 4). До тук той илюстрира Божията почивка с влизането в Обещаната земя и опитността на спасението, но сега добавя и нещо ново – почивката, която Господ създал при сътворението на земята. На пръв поглед това са две различни неща и все пак тук авторът нито си противоречи, нито казва нещо необичайно. Делото на изкуплението (демонстрация на което за древните израилтяни бил изходът от Египет) е дело много подобно на сътворението на земята. Изкуплението е вид пресътворяване на човека (виж 2 Кор. 5:17). Не случайно в Четвъртата заповед като основание за освещаване на съботата се посочва създаването на земята (Изх. 20:8-11), но в другата й версия Мойсей добавя като основание и освобождението от Египет (Втор. 5:12-15). Сътворение и изкупление са много подобни дела. Така че никак не е изненадващо, че авторът на Посланието към евреите прави връзка към съботата, когато говори за спасението илюстрирано с почивката. Очевидно неверието на евреите им попречило да влязат в Божията почивка и затова било необходимо да се говори за друг ден (ст. 8) – нещо, което касае и християните (виж ст. 1-3, 6). Макар и идеята за почивката на Обещаната земя да пропаднала, има една друга почивка, която е достъпна за всеки вярващ: “Следователно, за Божиите люде остава една съботна почивка” (Евр. 4:9).
Използваната тук дума за съботна почивка е “сабатизмос”. Навсякъде в разглеждания пасаж, където се споменава думата “почивка”, се използва гръцката дума “катапаусис” – “почивка”. А тук думата е различна и неминуемо сочи към Четвъртата заповед. Всъщност думата “сабатизмос” не съществува в гръцкия език. Тя е създадена от автора на посланието (не е необичайно библейските автори да излизат от познатите езикови и граматически структури, за да предадат по-добре идеите си), който използвал еврейската дума за събота “шабат” и гръцка наставка. Това без съмнение показва, че в тази част от разсъжденията си той стъпва на почивката, както е посочена в Четвъртата заповед. Тази почивка възпоменава Божието творческо дело. Но понеже изкуплението е дело много подобно на Сътворението, съботата от Четвъртата заповед става знак за възпоменание и на изкуплението чрез Христос – нещо, което е било посочено от Мойсей още от самото начало (Втор. 5:12-15), но което през годините е било пренебрегвано. Използвайки аналогия с творческите дни, авторът на Посланието към евреите твърди, че чрез освещаването на седмия ден – събота, верният християнин демонстрира, че той не е в състояние да се спаси сам чрез собствените си дела, но разчита за това на делото на Бога (Евр. 4:10). Правилното освещаване на съботата изисква от човека да остави собствените си опити да се спаси, собствените си дела и да приеме Божият безплатен дар. Така съботата се превръща в знак за оправдание чрез вяра. Не само че седмичното освещаването на съботата не е дело на законничество и опит сам да се оправдаеш пред Бога (както често биват обвинявани адвентистите), но напротив – то ясно показва, че само чрез вяра може някой да бъде спасен.
Така че в този пасаж срещаме две понятия:
- денят “днес” – възможността, която всеки ден получаваме, за да затвърдим вярата си (Евр. 3:7, 8, 13-15; 4:7, 8);
- “почивка” – опитността на спасението, при която всеки отишъл при Бога чрез Христос получава прощение, приемане, мир и успокоение (Евр. 3:11, 18; 4:1, 3, 5, 8). Почивката, както трябва да бъде съблюдавана според Четвъртата заповед, също илюстрира опитността на спасението и затова е също посочена (Евр. 4:9-11).
Не е ли учудващо, че в един текст, в който някой вижда единствено и само потвърждение на необходимостта да се освещава седмия ден, събота, друг вижда основания да спре да го прави под предлога за “духовно” спазване на съботата всеки ден?
(следва продължение)
Съблогъри спрете се!
Най-големите геноциди в човешката истори...

2. Лале ли си, зюмбюл ли си, гюл ли си
3. AMENO
4. Усмихни се
5. 23 Псалм
6. 7 цвята
7. една сълза
8. Животе, мой!
9. Довиждане
10. Библията - ф.
11. Отец на всички
12. сбогуване с всички
13. Благодаря Ти, Гсподи
14. Добрият пастир
15. Учени за вярата си
16. Шуберт
17. Демис Русос
18. Бог да пази България
19. Шопен
20. класич. китара
21. Сиртаки
22. Тиха нощ
23. защо ми е толкова мъчно за фреди...
24. ФЕЯ след земетресението
25. Джери Франклин
26. сервиз за лаптопи