
В нощта, когато Юда довел храмовата стража за да арестува Исус, Петър вдигнал меч да Го защити, но Исус му казал, че не е дошъл да наказва хората, а да ги спаси: А Симон Петър, като имаше меч, го измъкна, удари слугата на първосвещеника и му отсече дясното ухо. Името на слугата беше Малх. Йоан 18:10. Като излекувал Малх, Исус всъщност отрекъл употребата на физически меч като средство за защита: Тогава Исус му каза: Върни меча си на мястото му, защото всички, които са хванали меч, от меч ще загинат. Мат. 26:52.
Думите на Исус имат както физическо, така и духовно значение: …вземете за шлем на спасението меча на Духа, който е Божието слово; Ефес. 6:17. Мечът на Духа е Божието Слово и когато някой се хваща за него, то умъртвява стария му живот и човекът бива възкресен за нов живот в Христос. Исус ни учи , че за спасението си трябва да уповаваме на милостта на нашия Баща, а не на меча. Той никога не ударил, наранил или убил някого и ни е оставил пример: …Христос пострада за вас, като ви остави пример, да следвате по Неговите стъпки; Който грях не е сторил, нито се е намерило лукавство в устата Му; Който, когато Го хулеха, с хула не отвръщаше; когато страдаше, не заплашваше… 1Петр. 2:21-23
Голямото предизвикателство, с което трябва да се справим в светлината на живота на Исус, е как да отчитаме всички истории в Стария Завет, в които Израил убива с меч своите врагове?
Когато Израил напуснал Египет, Господ им казал как ще се справи с народите пред тях: Ще изпратя пред теб страх от Мен и ще обезсиля (смутя) всичките народи, между които ще отидеш... Ще изпратя и стършели и те ще изгонят отпред теб евейците, ханаанците и хетейците. Няма да ги изгоня в една година, за да не запустее земята и да не се размножат полските животни. Малко по малко ще ги изгонвам отпред теб, докато се умножиш и завладееш земята. Изх. 23:27-30. Бог въобще не е имал намерение израилтяните да воюват. И ако те Му били верни, Неговият Дух щял да убеди тези народи в греха им. В смущението си, те биха отстъпили, а не убивани. Бог не е възнамерявал Израил да завзема Ханаан с война.
Поради тежкото робство в Египет и хвърлянето на еврейските деца в реката, мнозина израилтяни били повлияни от идеята, че Бог е тиранин, който би се обърнал срещу тях и би ги убил. Виждаме този страх още в началото на изхода от Египет: И казаха на Мойсей: Понеже нямаше гробища в Египет, затова ли ни изведе да умрем в пустинята? Защо ни изведе от Египет? Изх.14:11. Сатана използвал неправилното им разбиране за Божия характер и ги изкушавал да мислят, че Бог иска да ги убие в пустинята. Този страх продължавал да нараства: По-добре да бяхме умрели от Господната ръка в египетската земя, когато седяхме около котлите с месо и ядяхме хляб до насита; защо ни доведохте в тази пустиня, да ни изморите от глад! Изх.16:3. Израилтяните не вярвали на Бога и не познавали истинския Му характер. Умовете им били заслепени от Сатана и те смятали, че Бог иска да ги умори от жажда в пустинята: Народът беше ожаднял и роптаеше против Мойсей: Защо ни изведе от Египет? Да умориш с жажда и нас, и чадата ни, и добитъка ни? Изх.17:3.
Страхът от един Бог, Който иска да ги убие, ги кара да отхвърлят Моисей и Аарон и да си потърсят друго ръководство, което ще ги върне в Египет. И рекоха си един на друг: Да си поставим началник и да се върнем в Египет Числа 14:4. Връщайки се назад във времето, виждаме този страх и в Райската градина. Тогава Сатана убеждавал Адам и Ева, че когато Бог им казал, че ще умрат, точно Той щял да е Този, който ще ги убие. Адам чул гласа на Бога в градината, уплашил се и се скрил. Бит. 3:10.
Постоянното мърморене, оплакване и недоверие поставили Бога в позиция, в която възможността да ги защитава, ставала все по-малка. Така лишени от Божията защита, на практика те избрали Сатана за свой господар, който подбудил амаличаните да ги нападнат: По това време дойде Амалик и воюва против Израил. Изх. 17:8. Това нямало да се случи, ако Израил беше се доверил на Бога, но сега – Мойсей взема положението в свои ръце: А Мойсей каза на Исус Навиев: Избери мъже и излез да се биеш с Амалик; аз ще застана утре на хълма и ще държа Божия жезъл в ръката си. Изх.17:9. Не се казва: „Господ заповяда на Мойсей”, нито че Мойсей се е допитал до Господ. Казва се само, че заповядал на Исус Навин да отиде и да се бие – на Мойсей му се е виждало това да е правилно.
Случаят напомня за едни братя, вдигнали меч срещу онези, които се поругали със сестра им: … двама от синовете на Яков – Симеон и Леви, братя на Дина, взеха всеки меча си… убиха Емор и сина му Сихем, а Дина взеха от дома на Сихем и излязоха. Тогава се спуснаха и ограбиха града, понеже бяха обезчестили сестра им. Бит. 34:25-28.
Да са се допитали до Бога? Не! Сами вземат решение за отмъщение и това им се виждало да е правилно. Децата на Леви сигурно биха се гордели да разказват как баща им е защитил сестра си. Сатана би им внушавал, че действията му са оправдани, като акт на самозащита. По-лесно е да се приеме една такава история, вместо да казват, че баща им е хладнокръвен убиец и да понасят срама от това през идните поколения.
Така и Мойсей – сам взема решение за бой. Дали четиридесетте години в пустинята са го окуражили, че той сам защитава народа? Дали всичко това не се е случило според плановете на Сатана, довел Израил отново до меча и по този начин характерът на Бог да бъде грешно представен през вековете? Един Бог, който не може дори вода да им осигури, а още по-малко да е загрижен, че загиват от амаличаните…
А десетте съгледвача на Ханаан? Предали на израилтяните лош доклад за земята, защото не вярвали, че Бог ги обича и иска добро за тях. Забравили Божията защита и грижа и се съсредоточили върху всичко негативно. Така Сатана можел лесно да ги изкушава да вярват в един Бог, който иска да ги убие. Всеки път, когато на Сатана се отдавала възможност да пробие защитната ограда и да навреди на израилтяните, той им внушавал, че именно Бог ги наказва. Колко тъжно трябва да е било за Бога да наблюдава как Неговият народ избира да вярва в такива лъжи за Него: Всички тези мъже, които видяха славата Ми и знаменията, които извърших в Египет и в пустинята, и Ме изпитваха десет пъти досега, и не послушаха гласа Ми, няма да видят земята, за която се клех на бащите им — никой от онези, които Ме презряха, няма да я види! Числа 14:22-23.
След като изминали четиридесет години и едно цяло поколение си отишло, израилтяните отново стигнали до границата. Греховете на бащите все още били в умовете на децата им: И народът говореше против Бога и против Мойсей: Защо ни изведохте от Египет да измрем в пустинята? Защото няма нито хляб, нито вода и душата ни се отвращава от този никакъв хляб. Числа 21:5. За щастие, Мойсей откликнал на Христовия Дух, помолил Бог да прости на хората и Бог отговорил милостиво. Но Мойсей виждал, че сега Израил е още по-зле от преди, свикал народа пред канарата и извикал: Чуйте сега вие, бунтовници! Да ви извадим ли вода от тази канара? И Мойсей вдигна ръката си и удари два пъти канарата с жезъла си. И потече много вода и обществото и добитъкът им пиха. Числа 20:10-11. Поддавайки се на изкушението да взема сам решения, Моисей дал предимство на Сатана, като му осигурил достъп до умовете на израилтяните. В резултат от този провал, Сатана се домогнал да отнеме живота на Аарон: Аарон ще се прибере при народа си, защото няма да влезе в земята, която съм дал на израилевите синове, понеже не се покорихте на думата Ми при водата на Мерива. Числа 20:24
Израилтяните били нападнати от друг народ. Нямайки доверие, че Бог ще им помогне, фактически те били на страната на Сатана. Завладени от неговия дух, той ги подтикнал да направят сделка с Бога – с онзи Бог, Който те си представяли; Който обичал да убива хора: А арадският цар като чу, че Израил иде през пътя, воюва против Израил и хвана пленници от тях. И Израил направи обрек с Бога, като каза: Ако наистина предадеш тия люде в ръката ми, то съвсем ще разоря градовете им. И Господ послуша гласа на Израил и му предаде ханаанците; и те ги погубиха и разориха градовете им. Числа 21:1- 3.
Бог не искал от израилтяните да убиват враговете си, но фалшивата им представа, че е Бог, който обича да убива хора, ги карала да вярват, че Той би одобрил идеята им да направят такъв кървав оброк и ще им помогне. Казва се, че Бог послушал гласа им. Защо? Това не би ли затвърдило в тях убеждението, че Бог иска да убиват враговете си? Отговорът се намира в притчата за талантите: Дойде и друг и каза: Господарю, ето твоята мнаса, която пазех в кърпа, защото се боях от теб, понеже си строг човек: взимаш това, което не си положил, и жънеш, което не си посял. Господарят му каза: От устата ти ще те съдя, зли слуго. Лука 19:20-22.
Мързеливият слуга си представял Господ като сурова личност и получил присъда според тази си вяра – от „устата ти ще те съдя…“. Бог позволява на човека, който има фалшив възглед за Него, да получи според собствените си идеи. Така и израилтяните получили това, което желаели. По същия начин, както използвал Израил, за да убие Ханаанците, Сатана довел и още милиони до смърт, чрез едно фалшиво разбиране за характера на Бога, а именно, че Той е Този, Който коли и убива. Но в Гал. 6:7 се казва: Не се лъжете, Бог не е за подиграване! Понеже, каквото посее човек, това и ще пожъне.
(следва продължение)

2. Лале ли си, зюмбюл ли си, гюл ли си
3. AMENO
4. Усмихни се
5. 23 Псалм
6. 7 цвята
7. една сълза
8. Животе, мой!
9. Довиждане
10. Библията - ф.
11. Отец на всички
12. сбогуване с всички
13. Благодаря Ти, Гсподи
14. Добрият пастир
15. Учени за вярата си
16. Шуберт
17. Демис Русос
18. Бог да пази България
19. Шопен
20. класич. китара
21. Сиртаки
22. Тиха нощ
23. защо ми е толкова мъчно за фреди...
24. ФЕЯ след земетресението
25. Джери Франклин
26. сервиз за лаптопи