Макар и до тук направеният анализ да е достатъчен, за да докаже несъстоятелността на теорията за всекидневното освещаване на съботата, ще представим още някои слаби страни на тази концепция:
1) Отрича жертвата на Христос.
Въпреки, че подчертава силата на опитността на спасението в Христос и необходимостта от живеене с вяра в Него всеки ден, разглежданата теория на практика отрича жертвата на Исус. Основната причина Бог да принесе Сина Си в жертва е, че Неговият закон (който изисква смъртта на грешника) не може да бъде променен, защото той е израз на Неговото естество, характер и воля. Единственият начин хората да бъдат спасени е Някой, Който е по-голям от закона, да поеме техните грехове и така да поеме наказанието, което те заслужават. Така Божият закон може да бъде удовлетворен; грешникът получава полагащото му се наказание, но това става в лицето на Заместника, а истинският виновен бива оневинен и получава шанс да живее отново с Бога във вечността.
Именно жертвата на Исус доказва, че не е възможно Божият морален закон да бъде променен. Ако беше възможно, хората щяха да бъдат освободени от вината си и без Божия Син да умре за тях.
С твърдението си, че след смъртта на Христос повече не е необходимо седмичното спазване на съботата – така, както Четвъртата заповед от Божия непроменим морален закон изисква – теорията за всекидневното спазване на съботата на практика обявява Божия закон за подлежащ на промяна и по този начин не само подценява сериозността на Божията воля и непроменимостта на характера Му, но и отрича принесената от Христос жертва.
2) Пренебрегва относителното мълчание на Новия завет по отношение на съботата.
Един от основните принципи, залегнали във формирането на Свещеното писание (а и не само в него) е, че не се говори за неща, които не са проблем. Противниците на седмичното спазване на съботата често забравят това.
Като се има предвид, колко важна за евреите е била съботата, лесно може да се предположи, че ако тя е била отменена чрез Христовата смърт или е преминала в „духовно“ спазване във всеки ден от седмицата, това е щяло да предизвика такъв сериозен дебат в средите на църквата, че Новият завет щеше да бъде поне толкова дебел, колкото Стария.
Като пример в тази връзка можем да вземем обрязването. След като на Първия апостолски събор се взима решението: от езичниците приемащи Христос да не се иска да се обрязват, се преценява, че това решение трябва да бъде разпратено до всички чрез писма (Деян. 15:19-29). Обрязването е нещо много важно за евреина. Този въпрос предизвикал толкова сериозна дискусия, че в много от своите послания апостол Павел отделя място да говори за него и неговото истинско значение.
А можете ли да си представите, какъв дебат би предизвикала идеята, че след смъртта и възкресението на Христос не е необходимо повече седмично спазване на съботата? Ако е имало нещо такова, Ранната църква е щяла да експлодира от спорове, които няма как да не влязат в Новия завет. Но такова нещо няма! Именно спорадичното споменаване на съботата в Новия завет е едно от най-силните доказателства, че в нея не са настъпили никакви промени – християните след смъртта на Христос са освещавали седмия ден събота по същия начин, както и преди Неговата смърт – не е имало проблеми по този въпрос и точно затова няма много писано по него.
3) Пренебрегва автентичността на опитността на старозаветните вярващи.
Другият проблем, който срещаме с тази теория, е сериозното разграничаване на опитността на спасението на новозаветните вярващи от тази на старозаветните. Спасението по благодат чрез вяра „изобретение“ на Новия завет ли е или го има и в Стария? Естествено, че го има в Стария завет (Бит. 15:6; Авак. 2:4). И старозаветните, и новозаветните вярващи се спасяват по един и същи начин. Разликата е в това, че за едните жертвата на Месията е в бъдещето, а за другите е вече извършена. Но това, че за старозаветните вярващи Обещаният все още не е дошъл, не значи, че те преживяват опитността на спасението в по-малка степен или с по-лошо качество. Те са могли да имат същата увереност в спасението и мир, както и новозаветните.
В такъв случай, след като тяхната опитност е автентична, тя няма да е по-различна от тази на новозаветните вярващи и тогава седмичното спазване на съботата би трябвало да отпадне за тях със същата сила, както е станало за новозаветните. Но виждаме, че това не се е случило. Теорията за всекидневно спазване на съботата на практика прави опитността на новозаветните вярващи по-значима и с по-голямо качество от тази на старозаветните. А това е трудно доказуема теза.
4) Пренебрегва историческите доказателства за конфликта „събота-неделя“ през вековете.
Поредната слабост на разглежданата теория, е тоталното пренебрегване на море от документи доказващи, че ранните християни и поколенията след тях са гледали на съботата като специален ден за освещаване. Ако приемем, че в Християнската църква е настъпила промяна в разбирането за съботата (и въпреки това ранните християни са останали мълчаливи по този въпрос) и че тяхната опитност е по-значима от тази на старозаветните вярващи, това би означавало, че след като първото поколение християни си отиде (където юдейският корен е много силен), би трябвало следващите поколения напълно да забравят за съботата и тя повече да не представлява никакъв спорен въпрос (така както въпросът за обрязването е слязъл от дискусия след време, когато еврейският корен се е изгубил от църквата). И въпреки това, когато апостол Йоан пише Откровението (непосредствените му читатели са второто поколение християни), още в самото начало, когато говори за първото си видение, той изрично споменава, че го е получил в събота, в Господния ден. Защо ще го прави, ако това е бил вече въпрос без значение?
Исторически документи от втори век и след това говорят за една яростна битка между съботата и неделята в средите на църквата. Защо ще го има това, ако ранните християни са разбирали съботата както разглежданата теория предлага – „всеки ден е събота, когато си с Бога”? Ако това е било виждането на ранните християни, изобщо е нямало да има дискусии, послания, събори и какво ли не, посветени на конфликта „събота-неделя“. А ги има. И то изключително много.
5) Неразбиране на въпроса за светостта.
Един от големите проблеми стоящи в основата на гореизложената концепция стои неразбирането на въпроса за святото. Светското, постмодерно общество, в което живеем, отрича наличието на святото. Според него няма неща, на които трябва да се гледа по по-различен начин и със страхопочитание. Смятаме, че именно този дух е навлязъл в гледната точка на тази теория (за съжаление, този дух е повлиял твърде много съвременното християнство). Ако се разбира по-добре библейската идея за святото, не би имало уеднаквяване на седмичните дни, пък дори и те да минават под знака на дълбоката връзка с Христос.
Библейското разбиране за „свят“ е „отделен за специална употреба“. Идеята е, че нещата трябва да се разграничават. Ако дадено нещо е за всекидневна употреба, то не е непременно лошо, но когато дойде специалният момент, се употребява другото, святото, а не това, което е всекидневно.
На този принцип стои разбирането за скинията сред всички останали шатри на израилтяните, десятъкът, Божият народ в света и др. На този принцип стои и съботата. Шестте дни на седмицата не са лоши сами по себе си. Те са нещо добро и в тях трябва да се работи. Седмият ден обаче е различен. В него всекидневното се оставя настрана, за да отстъпи място на специалното. Едното се разграничава от другото. Така че никакво „духовно“ разбиране и практикуване на съботата всеки ден, не може да се вмести в концепцията „обикновено-свято“, на която стъпва съботата.
Най-важният момент във въпроса за святото е, че Господ прави нещо да е свято. Дори и целият свят да се съгласи, че дадено нещо е свято, това няма да го направи свято. Само Господ го прави такова. Дори и целият свят да започне да освещава един ден от седмицата (например неделя), това не го прави свят. Свят може да е само този ден, който Господ е осветил, дори и никой човек да не пожелае да го спазва. А Той е осветил само един ден – седмият ден, събота:
„И на седмия ден, като свърши Бог делата, които беше създал, на седмия ден си почина от всичките дела, които беше създал. И благослови Бог седмия ден и го освети, защото в него си почина от всичките си дела, от всичко, което Бог беше създал и сътворил“ (Бит. 2:2, 3).
Щом като Господ е определил седмия ден за свят, никой не е в състояние да промени този факт, независимо дали ще е покорен на Божията воля и ще освещава този ден или не. Седмичното освещаване на съботата по никакъв начин не омаловажава връзката с Христос през останалите дни от седмицата. То не замества ходенето с Христос през седмицата. Просто прави разлика между дните – седмият ден е различен от шестте, защото Господ го е направил такъв.
Един новороден християнин ще бъде със Своя Господ във всеки ден от седмицата и всеки ден ще преживява спасителната Му благодат. Връзката с Христос осигурява спасителната благодат за вярващите, но тя не обявява някой произволен ден за свят, нито отменя светостта на ден, който вече е бил направен свят. Затова искреният вярващ, който ходи всеки ден в спасителна връзка с Исус, ще освещава седмия ден, защото Господ е направил този ден свят и е заповядал всички хора да го освещават и защото знае, че връзката с Христос не променя този факт.
При толкова много проблеми в една теория едва ли ще е учудващо, ако стигнем до заключението, че макар и да звучи интересно, няма как тази теория да е вярна. Макар и да звучи интересно теорията предлагаща всекидневно освещаване на съботата има твърде много проблеми, за да бъде приета за автентична.
Добрата новина е, че благословението от освещаването на седмия ден никога не е отпадало. Библията е прекалено ясна, че седмичното освещение на съботата не е било отменено чрез жертвата на Исус и продължава да е задължително за всички християни.
Насладата от съботата може най-добре да бъде описана от един старозаветен пророк с дълбока опитност с Бога:
„Ако отдръпнеш ногата си в събота, за да не вършиш своята воля в светия Ми ден и наречеш събота наслада, света на Господа, почитаема и Го почиташ като не следваш в нея своите си пътища, и не търсиш своето си удоволствие, и не говориш своите си думи, тогава ще се наслаждаваш в Господа и Аз ще те направя да яздиш по високите места на земята, и ще те храня в наследството на баща ти Якова; защото устата Господни изговориха това“ (Исая 58:13, 14).
Това е истинското преживяване на съботата – когато дойде петък вечерта, да оставиш настрана всички свои пътища и планове и да се потопиш в небесната атмосфера на специалния ден на Бога! Защо не опитате и вие от тази наслада?
Русия: Градът обявен за извънредно полож...
Делото за геноцид над палестинците пред ...
2. Лале ли си, зюмбюл ли си, гюл ли си
3. AMENO
4. Усмихни се
5. 23 Псалм
6. 7 цвята
7. една сълза
8. Животе, мой!
9. Довиждане
10. Библията - ф.
11. Отец на всички
12. сбогуване с всички
13. Благодаря Ти, Гсподи
14. Добрият пастир
15. Учени за вярата си
16. Шуберт
17. Демис Русос
18. Бог да пази България
19. Шопен
20. класич. китара
21. Сиртаки
22. Тиха нощ
23. защо ми е толкова мъчно за фреди...
24. ФЕЯ след земетресението
25. Джери Франклин
26. сервиз за лаптопи