Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2013 13:41 - 3. ВЯРА И РЕЛИГИЯ
Автор: vandela007 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 903 Коментари: 1 Гласове:
6

Последна промяна: 07.02.2014 18:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
     При­ро­да­та и за­ко­ни­те ѝ го­во­рят за един Тво­рец. Нав­ся­къ­де око­ло нас сре­ща­ме вло­же­на мъд­рост, ин­фор­ма­ция, по­ря­дък, при­чин­нос­лед­с­т­ве­ни връз­ки, ло­ги­ка. Те ни под­с­каз­ват и вну­ша­ват съ­щес­т­ву­ва­не­то на един ве­лик Ра­зум, Кой­то съз­да­ва и под­дър­жа би­ти­ето. За­то­ва и ап. Па­вел каз­ва, че за буд­ния и тър­сещ чо­веш­ки дух, Бог е дал дос­та­тъч­но до­ка­за­тел­с­т­ва за съ­щес­т­ву­ва­не­то Си в Сво­ето тво­ре­ние – Римл.1:19,20:

“По­не­же то­ва, ко­ето е въз­мож­но да се знае за Бо­га, им е из­вес­т­но, за­що­то Бог им го изя­ви. По­не­же от съз­да­ва­не­то на све­та то­ва, ко­ето е не­ви­ди­мо у Не­го, веч­на­та Му си­ла и бо­жес­т­ве­ност, се виж­да яс­но, раз­би­ра­емо чрез тво­ре­ни­ята; та­ка че чо­ве­ци­те ос­та­ват без из­ви­не­ние.”

Ма­кар и да усе­ща­ме ин­ту­итив­но Бо­жията промисъл в при­ро­да­та, все пак по-доб­ре мо­жем да Го опоз­на­ем чрез Не­го­во­то от­к­ро­ве­ние – Биб­ли­ята, Бо­жи­ето Сло­во. В не­го Бог раз­к­ри­ва Се­бе Си, Своя ха­рак­тер и лич­ност, Сво­ите дейс­т­вия, пла­но­ве и це­ли. От Евр.11:6 на­уча­ва­ме аз­бу­ка­та на ду­хов­ния жи­вот:

“А без вя­ра не е въз­мож­но да се уго­ди на Бо­га, за­що­то кой­то ид­ва при Бо­га, тряб­ва да вяр­ва, че има Бог и че Той въз­наг­раж­да­ва те­зи, ко­ито Го тър­сят.” 

Как­то в то­зи стих, та­ка и в мно­го дру­ги от Пи­са­ни­ето се ут­вър­ж­да­ва ос­нов­ни­ят прин­цип на биб­лейс­ка­та и хрис­ти­ян­с­ка­та ре­ли­гия – прин­ци­път на вя­ра­та. То­ва оз­на­ча­ва, че ако ис­ка­ме да се доб­ли­жим до Бо­га, да Го опоз­на­ем, да Го по­чи­та­ме и да Му слу­жим, то­ва мо­жем да нап­ра­вим чрез вя­ра. Биб­ли­ята за­явя­ва, че вя­ра­та е един­с­т­ве­ни­ят път към ве­ли­кия Аз Съм. Пре­ди да разгледаме въпроса за ис­тин­с­ка­та биб­лейс­ка вя­ра, не­ка нап­ра­вим крат­ка съ­пос­тав­ка меж­ду две­те по­ня­тия вя­ра и ре­ли­гия.

Що е ре­ли­гия? Ли­те­ра­ту­ра­та изо­бил­с­т­ва с оп­ре­де­ле­ния, но най-просто казано, това са от­но­ше­ни­ята на чо­ве­ка към Бо­га, изразени в действия. Ре­ли­гия са външ­ните фор­ми, ри­ту­али, обряди и тра­ди­ции.

Истинската, ис­к­ре­на­ вя­ра не се със­тои от такива неща, а е са­ми­ят жи­вот – де­ла­та и пос­тъп­ки­те на вяр­ва­щия. От та­ка­ва глед­на точ­ка ис­тин­с­ка­та ре­ли­гия и ис­тин­с­ка­та вя­ра са иден­тич­ни, те са ед­но и съ­що не­що. В та­къв сми­съл ис­тин­с­ко­то хрис­ти­ян­с­т­во не е ня­как­ва фор­мал­на ре­ли­гия, ед­на от мно­го­то, а е чист и въз­ви­шен жи­вот за Бо­жия сла­ва и за доб­ро­то на всич­ки хо­ра.

Божието слово ни казва, че Бог е не­ви­дим за на­ше­то зре­ние; мо­жем да Го ви­дим са­мо с очи­те на вя­ра­та. Ап. Па­вел твър­ди, че то­ва ве­ли­ко Съ­щес­т­во “оби­та­ва в неп­рис­тъп­на ви­де­ли­на” (І Тим.6:16), а Йо­ан из­тък­ва, че “ни­кой ни­ко­га не е ви­дял Бо­га” (Йо­ан 1:18). Вя­ра­та в Бо­га не е са­мо ня­как­во чув­с­т­во, а яс­но оп­ре­де­ле­но по­ня­тие за Не­го. Тя при­ема, че меж­ду Бо­га и чо­ве­ка се съз­да­ват лич­ни от­но­ше­ния – “въз­наг­раж­да­ва тия, ко­ито Го тър­сят”.

Бог не е без­лич­на си­ла, ня­ка­къв прин­цип в при­ро­да­та, как­то при­ема пан­те­из­мът а вис­ша, ра­зум­на и етич­на Лич­ност. Но! Лич­ност не оз­на­ча­ва неп­ре­мен­но чо­век. Ан­ге­ли­те са съ­що лич­нос­ти, из­вън­зем­ни­те ци­ви­ли­за­ции – съ­що  и т.н. Хрис­тос опис­ва Бо­жес­т­во­то с ду­ми­те: “Бог е Дух и оне­зи, ко­ито Му се пок­ла­нят, с дух и ис­ти­на тряб­ва да Му се пок­ла­нят” (Йо­ан 4:24). И та­ка, Бог е ве­ли­ко и без­к­рай­но  ду­хов­но Съ­щес­т­во.

Биб­лейс­ка­та де­фи­ни­ция за вя­ра намираме в Евр.11:1: “А вя­ра­та е да­ва­не на твър­да уве­ре­ност в оне­зи не­ща, за ко­ито се на­дя­ва­ме, убеж­де­ние за не­ща, ко­ито не се виж­дат.”

Вя­ра­та е “убеж­де­ние за не­ща, ко­ито не се виж­дат”. То­ва оз­на­ча­ва, че обек­ти­те на вя­ра­та са не­ви­ди­ми; тя бо­ра­ви с не­ви­ди­ми, не­бес­ни дейс­т­ви­тел­нос­ти. Ог­ра­ни­че­но­то и при­ми­тив­но мис­ле­не твър­ди: не вяр­вам в Бо­га, за­що­то не съм Го ви­дял. Има мно­го не­ща, ко­ито по прин­цип са не­ви­ди­ми за нас, но в чи­ето съ­щес­т­ву­ва­не сме убе­де­ни.  Например: елек­т­ро­ни­те в нор­мал­но със­то­яние са не­ви­ди­ми; елек­т­ро­маг­нит­ни­те въл­ни поч­ти в це­лия ди­апа­зон са не­ви­ди­ми.

Вя­ра­та не под­ле­жи на опит­но до­каз­ва­не, не мо­же да се ек­с­пе­ри­мен­ти­ра с нея, как­то се пра­ви в на­ука­та.

Дру­ги­ят ас­пект на де­фи­ни­ци­ята за вя­ра е: “твър­да уве­ре­ност в оне­зи не­ща, за ко­ито се на­дя­ва­ме”. То­ва е не са­мо ня­как­во зна­ние и убеж­де­ние, но и вът­реш­но­то же­ла­ние на ду­ша­та. Да се на­дя­ваш за не­що, оз­на­ча­ва да го же­ла­еш, да го оби­чаш, да вло­жиш сър­це и ду­ша в не­го.

Све­ще­но­то Пи­са­ние ни го­во­ри за об­но­вя­ва­не на зе­мя­та, за въз­к­ре­се­ние и ве­чен жи­вот. Днес ние не поз­на­ва­ме при­род­ни за­ко­ни и яв­ле­ния, ко­ито да ни до­ка­жат те­зи не­ща, но ги при­ема­ме чрез вя­ра и ги очак­ва­ме с коп­неж.  Не­ос­но­ва­тел­на ли е та­зи вя­ра? Щом Биб­ли­ята се е ока­за­ла ис­тин­на в тол­ко­ва мно­го не­ща, щом вся­ко ней­но твър­де­ние се оказ­ва вяр­но в обик­но­ве­ния жи­вот,  щом нейни­те про­ро­чес­т­ва се из­пъл­ня­ват в све­тов­на­та ис­то­рия с ма­те­ма­тич­на точ­ност, то­га­ва при­ема­ме с до­ве­рие и оне­зи ней­ни фак­ти, ко­ито са не­пос­ти­жи­ми за чо­веш­кия ум – но­во­то би­тие, въз­к­ре­се­ни­ето, веч­ния жи­вот и пр.

                                (следва)

             image


       image



                   image



                          image


                      image


               image


image


                     image





Гласувай:
6



1. stela50 - Здравей, Ваня ...
20.05.2013 13:57
Хареса ми представеният от тебе постинг,
както винаги ясно, достъпно, интересно...
...Да се на­дя­ваш за не­що, оз­на­ча­ва да го же­ла­еш,
да го оби­чаш, да вло­жиш сър­це и ду­ша в не­го...
Хубав ден !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: vandela007
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1287977
Постинги: 509
Коментари: 2092
Гласове: 5416
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031